Hoewel er steeds meer wordt geïnvesteerd in en actie wordt ondernomen voor circulariteit in de mode, blijven schaal en impact beperkt en blijft de kledingindustrie een belangrijke bijdrage leveren aan de wereldwijde uitstoot van koolstof en afval, de ecologische afbraak en sociale onrechtvaardigheid. Dit is te wijten aan diepgewortelde systemische barrières die voorkomen dat circulaire oplossingen hun volledige potentieel bereiken.
Het Enabling Systemic Circularity in Fashion (ESCF) programma van Forum for the Future werkt samen met merken en leveranciers van over de hele wereld om systemische barrières in het bereiken van circulariteit te identificeren en aan te pakken. Forum for the Future heeft het ESCF-programma in 2023 opgezet om drie doelen te bereiken:
1. Het identificeren van de factoren en voorwaarden die het mogelijk maken dat een innovatie haar volledige potentieel bereikt, evenals de systemische barrières die het opschalen van innovaties in de weg staan, en
2. Stakeholders toerusten bij het vinden van nieuwe manieren van werken die kansen effectief opschalen om een diepe en urgente transitie naar volledige circulariteit in de sector te katalyseren.
3. Mede-ontwikkelen van een visie op geherconfigureerde waardeketens voor mode die circulariteit mogelijk maken, en creëren van tastbare modellen die leiden tot het bereiken van die visie.
Het initiatief heeft vijf wereldmerken en zeven fabrikanten bij elkaar gebracht, onderzoek gedaan naar bestaande circulaire innovaties en systeemdenken raamwerken toegepast op de analyse om de barrières en enablers voor de industrie om te transformeren bloot te leggen.
Met de steun van de Spronck Foundation werden in september 2024 in Singapore persoonlijke prototypingworkshops gehouden met projectpartners. De workshops leverden drie conceptuele innovaties op die de potentie hebben om systemische barrières te overwinnen bij het bereiken van circulariteit en regeneratieve waardeketens. ESCF zal de opgedane kennis en belangrijkste inzichten begin 2025 delen met de industrie. Hiermee wordt de basis gelegd voor een tweede fase waarin het partnercohort wordt uitgebreid met meer belanghebbenden, de innovaties verder worden ontwikkeld en de betrokkenheid van de consument opnieuw wordt vormgegeven om gedragsverandering te stimuleren.